loading...
ممسنی و رستم
آخرین ارسال های انجمن
سردار ایرانی بازدید : 615 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
دانشمندان ونخبگان گذشته نورآباد ممسنی
آیت اله سید ابوطالب حسینی فهلیانی

آیت اله سید ابوطالب حسینی فهلیانی در یک خانواده کشاورز و مذهبی در قصبه فهلیان در سال 1261 قمری متولد شد. پدرش میر ابوالحسن حسینی فهلیانی  بود. در سال 1273 قمری در حالیکه سن زیادی نداشت و پدر و مادر خود را از دست داده بود جهت کسب علم و دانش و تحصیلات عالیه به نجف اشرف مشرف می شود. پس از احراز علوم نقلی و عقلی جهت راهنمایی و تعلیم و احکام دینی رهسپار موطن خود قصبه فهلیان می گردد و این قصبه را مرکز آموزش و تعلیم علوم دینی می نماید. این عالم بزرگوار از اعقاب علامه میر محمود شولستانی حسن الحسینی(999ه.ق) است که پس از پرورش دادن چندین طلبه در سال 1334 ه.ق(1293ه.ش) در موطنش فهلیان وفات یافت.

لطفا با ارسال عکس و مطلب در تکمیل این بخش ما را یاری نمایید.


آقا سید محمد الحسینی ابطحی فهلیانی

آیت اله سید محمد ابطحی فهلیانی برادر کوچکتر آیت اله سیدابوطالب حسینی فهلیانی می باشد که در سال 1258 هجری شمسی در قصبه فهلیان متولد شد. پس از تحصیلات مقدماتی در نزد برادرش و شهر شیراز به راهنمایی و حمایت برادر بزرگوارش در حدود سال 1282 شمسی جهت ادامه تحصیلات عالیه به نجف اشرف رفت و تا درجه اجتهاد در محاضر علماء بزرگ اسلامی از جمله مرحوم آیت اله میرزا محمد تقی شیرازی و آیت اله ملامحمد کاظم خراسانی کسب علم فرمود و در سال 1289 شمسی به ایران رجعت کرد و در منطقه ممسنی به ارشاد و راهنمایی مردم و رتق و فتق امور شرعیه و اجتماعی همت گمارد. ایشان به شدت مورد احترام مردم ممسنی بود.

در سال 1300 شمسی به دستور امامقلی خان رستم دسته های یاغی به سرکردگی کی لهراسب و میرغلام به به فهلیان حمله ور شدند و هر چه را توانستند کشتند و غارت کردند و آتش زدند که در این غارت چندین رساله و دستنوشته ایشان سوخت و از بین رفت.وی در سال 1331شمسی در سن 73 سالگی در زادگاهش فهلیان وفات یافت.

آقا سید محمد ابطحی فهلیانی اولین دفتر رسمی ازدواج شماره 56 فهلیان را در سال1313 دایر کرد که بعد از فوت ایشان اداره این دفترخانه به مرحوم سید ابوالحسن ابطحی سپرده شد که مجددا بعد از وفات وی سید جلال ابطحی اداره این دفترازدواج را به عهده گرفت که تاکنون به فعالیت خود مشغول است.

از ایشان 4 فرزند دختر و 6 فرزند پسر به نام های سید جعفر ابطحی وکیل پایه یک دادگستری  ، دکتر سیدعلی ابطحی استاد دانشگاه شیراز ودکتر سید مرتضی ابطحی متخصص و جراح زنان و زایمان، مرحوم سید محمدعلی ابطحی متخصص و جراح ارتوپد، مرحوم مهندس سید بهاالدین ابطحی و مرحوم سید محمودرضا ابطحی پا به عرصه وجود گذاشتند.

 

لطفا با ارسال عکس و مطلب در تکمیل این بخش ما را یاری نمایید.


1-مرحوم سید میر محمود شولستانی (عالم)

مؤلف فارسنامه ناصری از علامه میرمحمود شولستانی حسنی الحسینی(999ه.ق) که از جمله فقها و اعاظم دانشمندان اسلامی اهل فهلیان بود چنین نام برده است: «واز قصبه فهلیان سادات عظام و علمای کرام و شعرای فصیح کلام برخاسته اند مانند عالم فاضل نور حدقه سیادت و سعادت سید میرمحمود شولستانی. در زمانی که ایالت مملکت فارس بر شاهزاده میرزا محمد صفوی قرار داشته بود جناب معزی الیه را با احترام تمام معیشت می نمود.»(فارسنامه ناصری،جلد دوم، صص252-253).

2-مرحوم امیرشرف‌الدین علی بن حجه‌الله حسنی حسینی طباطبائی شولستانی (مجتهد)

3-مرحوم علامه آقا سید ابوطالب شولستانی

4-مرحوم آقای سید زین‌العابدین طباطبائی عالم، ممتاز شولستانی(شاعر)

5-مرحوم رفیع‌الدین شولستانی (خوشنویس و عالم)

6-مرحوم محمد بن حسن شولستانی (عالم)

7-مرحوم آیت‌الله آقا سید محمد ابطحی حسینی فهلیانی

8-مرحوم ابوعبدالله محمد بن یعقوب‌الغازی نوبند جانی دانشمندی از طایفه بكش

9-مرحوم ظهیر فارسی ابوالمعالی عبدالسلام بن مسعود بن احمد فیلسوفی از طایفه دشمن‌زیاری

10-مرحوم ابوالحسن فرزند عبدالواحد پسر محمد الجویجانی (جویجانی) از طایفه جاوید (دانشمند)

 

لطفا با ارسال عکس و مطلب در تکمیل این بخش ما را یاری نمایید.

منبع:http://www.mamasani1.blogfa.com/cat-6.aspx
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
چون دختر ایل زن به زیبایی نیست زیباست ولی فکر خودآرایی نیست در چابکـــــی و سوارکــــاری مردی همتای ‌زن ‌و ‌دختر‌ممسنی نیست -------------- گو لا له كو نا بالغه نه وقت حاله ئی دو شو نديدمش تی خوم دوساله . چه خشه سوار وابی بری و مالش بوس كنی گلَُپَلِش زر چشم كالش . پهلله سرخی شلال سر بر گ شونت تا پنج تير چاك نبره كس نی بسونه . ----------------------------- روز برفی تش بلیطی تو گلی یایش وخیر کنج چاله کتر سه و خلخلی یایش وخیر گرده و گلگ تکو شلشلی یایش وخیر او متیلل نصف شو کشک خردن زر جلی یایش وخیر
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مشکل امروز شما چیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 630
  • کل نظرات : 145
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 575
  • آی پی امروز : 79
  • آی پی دیروز : 121
  • بازدید امروز : 396
  • باردید دیروز : 1,376
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 9
  • بازدید هفته : 396
  • بازدید ماه : 7,684
  • بازدید سال : 39,258
  • بازدید کلی : 1,395,717
  • کدهای اختصاصی