loading...
ممسنی و رستم
آخرین ارسال های انجمن
سردار ایرانی بازدید : 689 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
محاكمه خوانین و سران عشایر فارس

مطلب زیر گزارشی است از سیر جریان محاكمه سران عشایر فارس در دادگاه بدوی ویژه زمان جنگ شیراز كه از تاریخ 21/4/43 به ریاست سرهنگ عبدالله ناصر و كارمندی سرهنگ ستاد هوشنگ مهرافزون و سرهنگ دوم پیاده عباس حاجی گل و دادستانی سرهنگ ستاد محمود همایون تشكیل شد و پس از 25 جلسه محاكمه در روز پنج شنبه 15/5/43 رأس ساعت شش عصر با صدور احكام برای متهمین به كار خود پایان داد.

در این نوشتار هرچند ممکن است سیاسی و ناعادلانه بودن دادگاه و محاکمه مذبور، در نظر بسیاری از مخاطبان و خوانندگان امروز، واضح و مبرهن جلوه نماید اما نگارنده سعی نموده با حفظ لحن، زبان، اتهامات و ادبیات كیفرخواست دادگاه، مطالب را همانگونه که در نشریات آن زمان به چاپ رسیده است بیاورد. بدیهی است كه عبارتی چون اشرار، شریر، شهید و... نظرات نویسنده نمی باشند و عینا در کیفرخواست و اتهامات قرائت شده در دادگاه آمده و نگارنده این سطور تنها تصرفی كه در این مطالب انجام داده است علاوه بر تلخیص، تغییرات اندكی در رسم الخط مطالب می باشد تا به زبان نوشتاری امروز نزدیك شود. امید است این مختصر كه بر اساس گزارشات مستقیم و روزانه نشریات رسمی كشور از دادگاه فوق تهیه و تدوین شده است گامی هر چند كوچك در جهت آشنایی مخاطبان با گوشه ای از تاریخ معاصر فارس خصوصاً مناطق ممسنی و بویراحمد باشد.

خلاصه ای از كیفر خواستی كه توسط سرهنگ همایون- دادستان دادگاه- قرائت شد:

پس از تصویب قانون اصلاحات ارضی 

محاكمه خوانین و سران عشایر فارس

حمید رضایی 

در سال 1340 عده ای از مالكین بویره مالكینی كه از سران عشایر بودند ناراحت شده و دست به مخالفت هایی می زنند. به دنبال قتل مهندس ملك عابدی مسؤل اصلاحات ارضی در فیروز آباد در تاریخ 21/8/41 در شیراز فرماندهی نظامی اعلام می شود. در اواخر سال 41 حسینقلی رستم جلسه ای به منظور هماهنگی جهت مخالفت با قانون مزبور در نوگك تشكیل می دهد كه به علت عدم حضور و موافقت عبداله ضرغامپور بی نتیجه می ماند. همزمان با اعلام فرماندهی نظامی در شیراز در آبان ماه سال 41 محمد ضرغامی از شركت كنندگان در جلسه نوگك هنگام خروج از خانه حسینقلی رستم در شیراز با دو قبضه اسلحه غیر مجاز دستگیر و به شش ماه زندان محكوم می شود و حسینقلی رستم نیز كه پس از جلسة نوگك تحت نظر بود دستگیر و در تاریخ 1/10/41 به تهران اعزام می شود ولی در تهران آزاد و مقرر می شود در تهران بماند.


حسینقلی رستم در تهران با فتح اله حیات داوودی دوست سابق خود محشور و نقشة یك اقدام عملی در فارس را طرح ریزی می كنند ولی برای آنان شكی نبود كه هر اقدامی در فارس باید با همكاری سران عشایر بویراحمد انجام شود. جلب ناصر طاهری بویراحمدی داماد حسینقلی رستم آسان بود چون داماد او بوده و نیز به علت قطع شدن حقوق ماهی یكهزار تومانی او (كه از سوی دولت برای حفظ امنیت منطقه و نگهداری تفنگچی به او پرداخت می شد) به علت دایر شدن گروهان ژاندارمری در یاسوج زمینه مادی  برای جلب شدن وی به شورشیان بود.

طاهری در تهران با ولی كیانی برخورد و بالاخره در شب 1/11/41 در كافه استخر تهرانپارس، ناصر طاهری، ولی كیانی، حسینقلی رستم و عبداله ضرغامپور پیمان اتحاد و هماهنگی ممسنی- بویراحمد را منعقد و با سوگند به قرآن مؤكد می كنند.

متهمین به ترتیب سنگینی اتهام:

1-متهم ردیف اول

عبداله ضرغام پور: متهم به تشكیل دسته اشرار و اقدام بر ضد امنیت داخلی مملكت.

برابر محتویات پرونده او در جلسه 1/11/41 كافه استخر تهرانپارس اتحاد و اتفاق بویراحمد- ممسنی را به منظور تشكیل غائلة فارس پایه گذاری و با سوگند به قرآن مجید مؤكد نموده و سپس با فرار با وسیلة تهیه شده توسط متهمین ردیف 8، 9، 11و 12 به اتفاق متهم ردیف 2 در تاریخ 25/11/41 به منطقه بویراحمد عزیمت می نماید و در محل با عده ای از... اقدام به محاصره و خلع سلاح پاسگاه لوداب می نمایند و چون به علت حمله هواپیما ها و مقاومت افراد پاسگاه كاری از پیش نمی برند ناچار خود نیز با عده بیشتری در 15/12/41 برای محاصره و خلع سلاح پاسگاه توت نده حركت می كند كه با همكاری متهم ردیف 2 و همراهی متهم ردیف 4 به پاسگاه مذكور حمله كه منجر به شهادت سرگرد فاطمی زاده و سه نفر ژاندارم و خلع سلاح بقیه افراد پاسگاه می شود. متهم از تسلیم خودداری می كند تا اینكه در تاریخ 20/3/42 به وسیلة یك نفر از افراد چریك مأمور به قتل می رسد.

2-متهم ردیف دوم

ناصر طاهری: متهم به تشكیل دسته اشرار و اقدام بر ضد امنیت داخلی مملكت.

متهم ضمن اظهار ندامت كلی از پیش آمد انجام شده و اعتراف به قسمتی از حقایق سعی دارد در بعضی از جرائم منتسبه خود را گول خورده و در بعضی دیگر بی تقصیر جلوه دهد. در حالیكه ناصر طاهری كه داماد حسینقلی رستم متهم ردیف 9 می باشد و شخصاً املاك زیادی نیز ندارد مدت ها به عنوان كلانتر و نگهداری تفنگچی ماهیانه ده هزار ریال از دولت حقوق دریافت می داشته و این وضع تا سال 1338 ادامه داشته و از آن موقع به سبب دائر شدن پاسگاه های ژاندارمری در منطقه، حقوق دریافتی او از دولت قطع گردید و ضمناً به اتهام قتل [...] تحت پیگرد قرار گرفته و به چهار سال زندان محكوم شده و رأی صادره در سال 42 قطعیت یافت به نظر می رسد به یكی از علل بالا و نداشتن درآمد كافی تحت تأثیر متهمین ردیف های 5 و 8 و 9 واقع گردیده باشد.

به هر حال مشارالیه با این وضعیت ضمن تظاهر به دولتخواهی در آذرماه 41 به همراهی عبداله ضرغام پور از راه فلارد شهرضا به تهران رفته و ضمن مراجعه به ستاد بزرگ ارتشتاران نیروی زمینی و ریاست دفتر دربار شاهنشاهی به اتفاق متهم ردیف یك در جلسات متشكله از طرف متهمین ردیف های 5 ، 8 و 9 شركت نموده و بالاخره در تاریخ 1/11/41 در جلسه منعقده در كافه استخر تهرانپارس حاضر و جهت اتحاد بویراحمد و ممسنی به منظور تشكیل غافله فارس سوگند وفاداری یاد نموده و چند روزی برای دریافت وجه از متهم ردیف 8 در تهران به سر برده و به عنوان پیش قسط مبلغ 27 هزار تومان دریافت می دارد و در تاریخ 25/11/41 به اتفاق متهم ردیف 1 و خلیفه پناهی و یك نفر نوكر ابتدا مخفیانه با یك دستگاه تاكسی به جاده فرودگاه رفته و در آنجا سوار اتومبیلی كه از طرف متهم ردیف 8 تهیه شده بود و انتظار آن ها را می كشید می شوند و... در تاریخ 28/11/41 به بویراحمد وارد و شخصاً به جمع آوری كدخدایان و تفنگچی ها اقدام می كند و در حدود ده اسفند 41 اجتماع بزرگی از كدخدایان و تفنگچی ها با حضور متهمین ردیف 1 و 4 در دوراهان تشكیل و یك به یك و با صدای بلند برای اقدام علیت امنیت كشور به قرآن سوگند یاد می كنند. نامبرده پس از شركت در حوادثی كه ذیلاً به تفكیك در بخش اتهامات وی می آید بالاخره در تاریخ 1/5/42 در یاسوج حاضر و خود را تسلیم نیروهای جنوب می نماید.

برابر مدارك مشروحه زیر مشارالیه در غائله فارس نقش مؤثری به عهده داشته است:

الف) اعلامیه شماره 17 نیروهای جنوب كه اشاره به نقش نامبرده در حوادث غائله عشایر فارس دارد.

ب) گزارش مأمورین.

پ) اعتراف متهم.

ت) اعترافات دستگیر شدگان درباره اقدامات ناصر طاهری

ث) شركت متهم در وقایع پاسگاه توت نده.

چ) شركت متهم در واقعه تنگ گجستان در تاریخ 1/2/42 به فرماندهی سرگرد شهید ریحانی فر و كشته شدن 56 نفر دیگر از نیروهای دولتی.

ح) شركت نامبرده و نیروهای او در زد و خورد پوزه سرنا در تاریخ 1/1/42 و راه بندی پل برین كه منجر به حمله تانك ها و زره پوش و كشته شدن پنج تن به نام های [...] شد.

خ) زد و خورد با چریك ها در نزدیكی كمهر در تاریخ 26/3/42 كه منجر به كشته شدن سه نفر از همراهان متهم منجمله سید محمد صالح معروف و دستگیری هشت نفر دیگر و بدست آمدن مقداری اسلحه و وسایل و اوراق مربوط به متهم شد.

د) مدارك بدست آمده از متهم.

3-متهم ردیف سوم

حبیب شهبازی: متهم به تشكیل دسته اشرار و اقدام بر ضد امنیت داخلی مملكت.

بطور كلی مشارالیه منكر كلیه اتهامات وارده بوده و مدعی است كه در اثر فشار مأمورین ژاندارمری مدتی از شهر خارج بوده و هیچگونه عمل خلافی مرتكب نشده است. در صورتیكه مشارالیه برابر محتویات پرونده از اواخر آذرماه 41 به منطقه كوهمره سرخی رفته و شروع به مخالفت با اجرای قانون اصلاحات ارضی نموده و اهالی منطقه كوهمره سرخی، دارنگون و سیاخ را تهدید نموده كه هر كس به لوایح شش گانه شاه - مردم رأی بدهد انگشت او را قطع خواهد كرد.

دلایل اثبات جرائم متهم عبارتند از:

الف) اعلامیه نیروهای جنوب

ب) اعترافات ضمنی متهم كه اسامی سردسته های اشرار و تعداد افراد آن ها را در حمله به پاسگاه دادنجان بیان می كند (حمله به پاسگاه دادنجان كه منجر به كشته شدن 6 نفر ژاندارم، مجروح شدن تعدادی دیگر و بردن تمام سلاح های پاسگاه شد).

پ) اعتراف متهم دربارة ملاقات با ولی كیانی در جاده كازرون- شیراز

ت) اظهارات مطلعین بانو مهین طاهری، استوار شهوند، سرهنگ عرفان، كریم شرقی، استوار صادقی نژاد، سرهنگ وزین، رستم قاسمی، عزیزاله شهریاری، عبداله جلالی، كیومرث ارجمند، داریوش قشقایی، داراب كشكولی، كمال اعتماد، و اظهارات چند نفر دیگر كه هر یك به نحوی وجود دسته اشرار و اقدامات ضد امنیتی متهم بالا را اظهار و تائید می كنند.

ت) رونوشت نامه حبیب شهبازی به فرماندهی لشكر كه در آن تشكیل دسته و گروگان نگهداشتن سرهنگ وزین را به مدت 24 ساعت به طور ضمنی تائید نموده و می گوید صدای ناراضی ها را روی نوار ضبط كرده است.

ج) شكایت های اهالی دارنگون از متهم دربارة اینكه عده ای از اهالی را توقیف و به كوه برده است.

چ) اظهارات هفت نفر از اهالی قریه بنگر دربارة آمدن حبیب شهبازی شبانه به قریه مزبور و اخذ سیورسات از آن ها.

ح) اظهارات 5 نفر از اهالی قریه دارنگون دربارة اینكه تفنگچیان حبیب شهبازی شبانه آن ها را دستگیر و در كوه ها بازداشت و سپس مرخص نموده است.

خ) اظهارات داراب كشكولی كسی كه ترتیب حركت اشرار را از ریچی به طرف دادنجان و سخنرانی شهبازی را شرح داده است.

د) حسین یزدان پرست و قارداش كیانپور آمدن حبیب شهبازی به پیر بانو و گرفتن سیورسات از قراء قره باغ را شرح داده اند.

ذ) نامه شهبازی به فرماندهی نیروهای جنوب (به این مضمون): «... با اینكه كراراً وضعی برای من پیش آمد كه قادر بودم بزرگترین كشتار را در مورد افراد نظامی بجا آورم...». اعتراف ضمنی متهم به تشكیل دسته اشرار می باشد.

ر) فتوكپی نامه ای به خط حبیب شهبازی تحت عنوان هموطنان عزیز فارس و برادران سلحشور كه در آن متهم به خود لقب رهبر محبوب قوای انقلابی داده و نظریه كارشناسان خط.

ز) اظهارات 19 نفر از مطلعین از ساكنان قراء بلوك جره درباره رفتن حبیب شهبازی به بلوك جره و اخذ سیورسات از قراء بلوك جره و اقامت سه روزه شخص متهم در قراء نرگس، كانه رود، و گیخ

4-متهم ردیف چهار

خداكرم ضرغام پور: متهم به تشكیل دسته اشرار.

مشارالیه منكر كلیه اتهامات وارده بوده و مدعی است كه هر عمل خلافی كه در منطقه بویراحمد روی داده مسئول آن پدرش (متهم ردیف 1) بوده كه در صورتیكه متهم ردیف چهار دارای سوابق شرارت بوده و پرونده های زیادی را در مراجع مختلف دارد كه بالنتیجه همواره از مأمورین فراری بوده است. كما اینكه از سال 40 به علت كشت خشخاش تحت پی گرد بوده ولی هرگز مأمورین موفق به دستگیری مشارالیه نگردیده و هر وقت نیز مأمورین برای جلب او سماجت نموده اند با مقاومت و تمرد مشارالیه و افراد جمعی او مواجه می گردیده اند. نامبرده با داشتن 30 سال سن دارای چندین پرونده در دادگاه های بهبهان و اهواز می باشد.

دلایل اثبات اتهام متهم:

الف) شركت متهم در حمله به پاسگاه توت نده

ب) شركت در جلسة دوراهان و سوگند به اقدام علیه امنیت دخلی

پ) حمله به پاسگاه لوداب همراه با متهم ردیف یك

ت) نامه عبداله ضرغام پور به خط منصور بویراحمدی خطاب به خدا كرم ضرغام پور كه در آن مطالبی درباره تعداد ژاندارم و اسامی افسران و شروع جنگ می باشد نوشته شد. كه این نامه می رساند خداكرم ضرغام پور مقام سردستگی را داشته است.

5-متهم ردیف پنجم

ولی كیانی: متهم به تشكیل دسته اشرار و اقدام بر ضد امنیت داخلی مملكت.

مشار الیه به طور كلی منكر كلیه اتهامات وارده بوده و مدعی خدمتگذاری نیز می باشد در صورتیكه برابر محتویات پرونده وی از بانیان توطئه و غائله جنوب بوده و در جریان غائله نیز رل مؤثری بر عهده داشته است.

دلایل اثبات اتهام متهم:

الف) شركت در جلسة كافه استخر تهران پارس برای اتحاد ممسنی و بویراحمد برای ایجاد شورش

ب) شركت در جلسه نوگك و تحریك به اقدام عملی علیه امنیت مملكت

پ) تحریك سهراب ضرغامی  كشكولی به جمع آوری تفنگچی و حضور مشارالیه در بوان به همراه تفنگچیهای خود.

ت) گزارش سرهنگ احراری مبنی بر همكاری نكردن ولی كیانی با وی در ممسنی

ث) تشكیل جلسه كدخدایان ممسنی در منزل خود

چ) ملاقات با حبیب شهبازی در جاده شیراز- كازرون و گزارش اتحاد كافه تهران پارس به او

ح) نقشه و اجرای قتل دو پاسبان شیرازی كه توسط پسرش كریم كیانی و همدستانش انجام شد.

خ) گزارش بازجویی از گودرز انصاری مبنی بر سخنرانی و سوگند ولی كیانی در جلسة نوگك در منزل جعفرقلی رستم برای اتحاد و شروع شورش.

د) بازگشت مخفیانه متهم از شیراز وقتیكه به همراه تیمسار همت و سرتیپ اشكانی برای ملاقات استاندار آمده بود و برگشت مخفیانه به ممسنی زیرا خبر دستگیر شدن حسینقلی رستم در تهران را می شنوند.

ذ) نامه ای كه توسط باقر كیانی به ولی كیانی نوشته شده كه در این نامه اشاره به حمل پارچه ها (منظور حمل اسلحه است) شده و در قسمتی از آن نوشته شده هم اكنون بهترین موقع برای حمله به شیراز است زیرا در شیراز سرباز كم است و روحیه افراد حاضر نیز خراب است.

6-متهم ردیف ششم

سهراب ضرغامی كشكولی: متهم به تشكیل دسته اشرار. 

متهم منكر اتهامات بوده و خود را بدون تقصیر معرفی می كند و مدعی است كه فقط چند روزی به علت ترس از طلبكاران به ده رفته تا اینكه استاندار او را احضار  و قبل از عید سال 42 به شهر آورده و تا روز دستگیری در پناه استاندار نیز بود. تا اینكه در اثر اقدامات كسان و فرزندان ولی كیانی دستگیر و بازداشت شده است.

در صورتیكه برابر دلایل مشروطه ذیل تفگنچیانی دور خود جمع آوری وتشكیل دسته اشرار داد. و ضمناً به مقتضای همشیره زادگی و دامادی ولی كیانی كاملاً زیر امر و نفوذپذیر بوده است.

الف) گزارشات مأمورین درباره تمركز تفنگچیهای متهم در قریه مرغ ممسنی

ب) اظهارات متهم درباره اینكه ولی كیانی به ما و خودش خیانت كرد.

پ) اظهارات ناصر طاهری درباره قسم خوردن متهم هنگام مواجهه با وی.

ت) اظهارات سرهنگ تربیت بازپرس درباره وجود 60-70 نفر تفنگچی در قریه مرغ ممسنی.

ث) گزارش سرهنگ 2 سلیم درباره تمركز تفگنچیان سهراب كشكولی در مرغ

چ) اظهارات 12 نفر از مطلعین در تحقیقات محلی درباره اینكه سهراب كشكولی با یك عده تفنگچیان بیگدلی در بوان نزد ولی كیانی بوده اند.

د) اظهارات گروهبان 3 علی اسدی در بازپرسی درباره مشاهده تفنگچیان سهراب كشكولی و اسامی چند نفر از آنها.

7-متهم ردیف هفتم

جعفرقلی رستم: متهم به تشكیل دسته اشرار.

متهم بالا نیز منكر اتهام وارده بوده و مدعی است كه فقط دو قبضه تفنگ جوازی داشتند و آنها را به ستون خلع سلاح تحویل نموده و هیچگونه تفنگچی اطراف خود نداشته است در صورتیكه برابر دلایل مشروحه زیر نامبرده همزمان با شروع غائله فارس به محل رفته و عده ای تفنگچی دور خود جمع نموده و با اشرار بویراحمد همكاری نموده و حتی از عده ای از تفنگچیان او در سرقت و راهزنی و زد و خورد مورخه 2/1/42 پوزه سرنا و تنگ برین شركت داشته اند. ضمناً ساواك فارس گواهی نموده كه جعفر قلی رستم از تاریخ اخذ تأمین مرتكب عملی نشده و به همین سبب نیز با تبدیل قرار تأمین آزاد شده است و تشكیل دسته اشرار به دلایل زیر ثابت می شود:

الف) امیرقلی سلیمانی كه خود از تفنگچیان متهم بالا بوده اعتراف نموده است كه همراه با سایر تفنگچیان متهم بالا و یك عده از اشرار بویراحمد با ژاندارمها زد و خورد نموده و مجروح شده است.

ب) گزارش سرهنگ دوم حمیدی درباره آمدن بویراحمدی ها به سردستگی ناصر طاهری به قراء حسین آباد و نوگك محل سكونت و ملك متهم و ائتلاف بویراحمد و رستم در واقعه پوزه سرنا.

ت) عبدالمحمد انصاری یكی از دستگیر شدگان اعتراف نموده كه در ابتدا از تفنگچیان جعفرقلی بوده و فشنگ از او می گرفته است.

ث) اظهارات ولی كیانی از متهمین كه جعفرقلی یاغی بوده و 40، 50 نفر تفنگچی داشته است.

ج) اظهارات علی افشون درباره اینكه جعفرقلی او را احضار نموده كه با او همكاری نماید و به دستور پدرش تفنگچی جمع نموده سی نفر تفنگچی در منزل جعفر قلی بوده و عده ای از آنها در  وقایع پوزه سرنا شركت داشته اند.

چ) اظهار گودرز انصاری كدخدای قریه اكبری ملك متهم كه دو قبضه تفنگ جوازی حسینقلی رستم را به دستور جعفرقلی در اختیار ناصر طاهری گذارده و ضمناً دو قبضه تفنگ پران  و مقدار زیادی فشنگ متعلق به جعفرقلی را به ناصر طاهری فروخته و پول آنرا به جعفرقلی تحویل نموده است و دخالت جعفرقلی در واقعه پوزه سرنا.

ح) اظهارات خلیفه جوزانی كه به دستور حسینقلی رستم و جعفرقلی رستم، كدخدا گودرز تفنگ و فشنگ تحویل ناصر طاهری می نموده است.

د) گزارش ژاندارمری درباره طرز رفتار جعفرقلی و تفنگچیان او

8-متهم ردیف هشتم

فتح اله حیات داوودی :متهم به اقدام بر ضد امنیت داخلی مملكت و معاونت در تشكیل دسته اشرار.

دلایل اتهام مشارالیه عبارتند از:

الف) انكار بلا دلیل متهم در كلیه مراحل بازپرسی و گفته های ولی كیانی درباره اینكه فتح الله حیاب داوودی اخبار تحریك كننده می داد.

ب) گفته های صادقانه ناصر طاهری در تمام مراحل بازپرسی درباره تحریكات حیات داوودی و گرفتن مبلغ 27 هزار تومان پول نقد از مشارالیه.

پ) گفته های فریدون جاویدی درباره رفتن دو جلسه به منزل حیات داوودی در ملاقاتها و دادن پول به ناصر طاهری.

ث) اظهارات حسینقلی رستم درباره ملاقات با حیات داوودی و اظهارات تحریك آمیز نفر اخیر.

ج) اقاریر منصور بویراحمدی برادر عبدالله ضرغامپور درباره كسانی كه با اشرار همكاری دارند.

چ) اقاریر امیر بهمن صمصام بختیار

ح) اقاریر محمدحسین صولت قشقایی درباره اینكه به اتفاق حیات داوودی به منزل صمصمام بختیار رفته و حین مذاكرات تقاضای جیپ نمود.

خ) اقاریر خداكرم ضرغامپور كه می گوید پدرم بسیار نادم بود و اظهار می كرد مرا در تهران ولی كیانی و فتح الله حیات داوودی و حسینقلی رستم گول زدند.

9-متهم ردیف نهم

حسینقلی رستم: متهم به اقدام بر ضد امنیت داخلی مملكت و معاونت در تشكیل دسته اشرار.

متهم بالا به طور كلی منكر اتفاقات وارده می باشد ولی به طوریكه از محتویات پرونده بر می آید مشارالیه نیز از قانون اصلاحات ارضی به شدت ناراضی بوده و حتی در اواخر سال 40 جلسه ای به منظور مخالفت با قانون مزبور در نوگك تشكیل می دهد كه به علت عدم حضور و موافقت عبدالله ضرغامپور بی نتیجه می ماند و در سال 41 نیز مخالفت با قانون مزبور و تحریك دیگران را ادامه داده با توجه به اطلاعات موجود عوامل انتظامی وی را تحت الحفظ به تهران اعزام می دارند در تهران با حیات داوودی در راه مخالفت با اصلاحات ارضی همفكری نموده و غائله فارس را پی ریزی می نمایند و شخصاً نیز در تحریك و تحریز عبداله ضرغامپور و ناصر طاهری بخصوص كه طاهری داماد مشارالیه بوده و تحت نفوذ او قرار داشته به طور موثر اقدام می نماید و در جلسه كافه استخر تهران پارس برای انعقاد پیمان حضور یافته و سوگند یاد می كند و در جمیع امور با حیات داوودی همكاری داشته است ولی پس از مراجعت ضرغامپور و طاهری به بویراحمد و اطلاع مأمورین از جلسات آنها در تهران نامبرده در تاریخ 4/12/41 در تهران بازداشت می شود و بدین ترتیب از ادامه فعالیتهای مستقیم و بعدی مشارالیه جلوگیری به عمل می آید.

دلایل اتهام وی بشرح زیر می باشد:

الف) اقدام جعفرقلی در تشکیل دسته اشرار مركب از كشاورزان تابع خود و پدرش كه بدون دستور و اجازه پدرش ممكن نبود.

ب) اعترافات متهم درباره شركت در جلسات تبلیغی تهران و جلسه سوگند كافه استخر تهران پارس.

پ) اقاریر ناصر طاهری در جلسات بازجویی های اولیه درباره تحریكات حسینقلی رستم و شركت او در جلسه سوگند.

ت) اقاریر ولی كیانی درباره تحریكات حسینقلی رستم.

ج) اقاریر منصور بویراحمدی و خداكرم ضرغامپور درباره اینكه حسینقلی رستم با عبدالله ضرغامپور همدست بوده است.

چ) اقاریر فریدون جاویدی كه برابر دستور ولی كیانی به تهران رفتند كه به حسینقلی رستم و ناصر طاهری بگوید زودتر به شیراز بیایند.

10-متهم ردیف دهم

فریدون جاویدی: متهم به معاونت در تشكیل دسته اشرار و اقدام بر ضد امنیت داخلی مملكت.

متهم شركت در جلسه سوگند منزل ولی كیانی را كه در سه روز پس از مراجعت ولی كیانی از تهران (برابر دعوت قبلی مشارالیه برای صرف شام) انجام گردیده تایید می كند ولی مدعی است كه سوگند فقط برای رفع كدورت بوده است و همچنین رفتن به تهران و بردن  پیغام ولی كیانی  را برای حسینقلی رستم و ناصر طاهری برای تسریع در حركت را تأیید می كند ولی مدعی است كه برای كار خود به تهران رفته و ضمناً پیغام ولی كیانی را نیز رسانیده است. و اضافه می كند كه ناصر طاهری درباره اقدامات مالكین بزرگ علیه اصلاحات ارضی صحبت نموده و با هم به منزل حیات داوودی رفتیم نامبرده پس از یك سلسله تبلیغات كارتی به من داد كه به اصفهان رفته و به كسی تلفن كنم و برابر دستور به اصفهان رفتم و... اضافه می كند كه در معیت حسن كیانی یكبار به جلوی عبدالله ضرغامپور و ناصر طاهری رفته است و سپس به شیراز آمد. و یكسره به ممسنی عزیمت نموده و مدعی است كه از همان موقع پشیمان گردید و عمل خلافی مرتكب نشده است و به شهر آمده و خود را به تیمسار سپهبد ریاحی معرفی و اظهار ندامت و پشیمانی نموده و بعداً هم نامه ای به من دادند كه بروم و جعفرقلی را دیده و او را به شیراز بفرستم و روز 8/1/42 به شیراز آمده و به حضور تیمسار سپهبد آریانا شرفیاب شدم تا اینكه در 22/2/42 به علت واقعه شهادت 2 پاسپان شیرازی بازداشت شدم.

قسمتی از دلایل اتهام متهم:

الف) اعترافات متهم به شركت در جلسه سوگند در منزل ولی كیانی كه اظهارات باباخان ایلامی نشان می دهد كه اظهارات متهم در مورد سوگند بر خلاف بوده است .

ب) اعترافات متهم درباره عزیمت به تهران كه ضمناً اعترافات بعدی او درباره اقداماتی كه در تهران همراه ناصر طاهری انجام داده نشان می دهد كه علت عزیمت او به تهران كار مشخصی نبوده بلكه فقط به دستور ولی كیانی به دنبال حسینقلی رستم و ناصر طاهری رفته است.

پ) اعترافات صریح متهم دائر به اینكه در تهران احساس نمودم در قضیه خطرناكی كوركورانه داخل شده ام.

ت) رفتن نامبرده به اتفاق ناصر طاهری دوباره به منزل حیات داوودی

ث) انجام مأموریت واگذاری به او از طرف ناصر طاهری دائر به بردن كارت توصیه امیر بهمن صمصام بختیاری به اصفهان و مطلع ساختن حسن كیانی از حركت عبدالله ضرغامپور و ناصر طاهری

ج) عدم گزارش به موقع اقدامات ضد امنیت مملكتی متهمین دیگر به مقامات مسئول در صورت پشیمانی

چ) اظهارات مطلعین درباره حضور متهم بالا در بوان و همكاری و هماهنگی با ولی كیانی

11-متهم ردیف یازدهم

محمدحسین صولت قشقایی: متهم به معاونت در تشكیل دسته اشرار و اقدام به ضد امنیت داخلی مملكت.

دلایل اثبات اتهام:

الف) آشنایی و دید و بازدید قبلی با متهم ردیف 8

ب) متضرر بودن متهم از قانون اصلاحات ارضی

پ) رفتن به منزل امیر بهمن صمصام بختیاری و گفتگو درباره اصلاحات ارضی و خواستن وسیله حركت برای عبداله ضرغامپور و ناصر طاهری

ت) اعلام نمودن جریان دیدار با امیر بهمن صمصام بوسیله تلفن برای حیات داوودی

ث) رفتن برای بار دوم به منزل امیر بهمن بختیاری به اتفاق حیات داوودی

چ) بحث و گفتگو در جلسه دوم در منزل حیات داوودی

ج) دریافت كارت توصیه و تحویل آن به حیات داوودی

ح) اطلاع دادن به امیر بهمن صمصام كه عبداله ضرغامپور و ناصر طاهری به محل عزیمت نموده اند.

خ) بیانات صریح امیر بهمن صمصام درباره مراجعه مشارالیه و مذاكرات با نامبرده

د) انكار بلادلیل مشارالیه در مراحل اولیه بازرسی.

12-متهم ردیف دوازدهم

امیر بهمن صمصام بختیاری: متهم به معاونت در تشكیل دسته اشرار و اقدام بر ضد امنیت داخلی مملكت.

دلایل اثبات اتهام:

الف) اعترافات متهم درباره موضوع جریان مذاكرات هنگام ملاقات با حیات داودی و صولت قشقایی

ب) انكار متهم در جلسات اولیه بازجویی

پ) اظهارات حسن كیانی درباره اینكه روز بعد از رسانیدن عبدالله ضرغامپور، ناصر طاهری به محل امیربهمن صمصام یكبار صبح و یكبار عصر به وی تلفن زده و درباره چگونگی عزیمت نامبردگان سوال نمود كه نشانه علاقه مندی نامبرده به موضوع است.

ت) اظهارات حسن كیانی درباره اینكه هنگام ملاقات در بازداشتگاه تهران امیر بهمن صمصام به او دستور داده كه بردن عبداله ضرغامپور و ناصر طاهری را محل انكار نماید.

13-متهم ردیف سیزدهم

باباخان ایلامی: متهم به معاونت در تشیكل دسته اشرار و اقدام بر ضد امنیت داخلی مملكت.

متهم نامبرده شركت خود را در جلسه اتحاد منزل ولی كیانی تایید می كند و می گوید قرار شد برای آزادی حسینقلی رستم به تهران بروم و همچنین رفتن به اتفاق ولی كیانی و نصراله فتحی نژاد برای ملاقات حبیب شهبازی و بنا به تقاضای ولی كیانی را تایید می نماید و می گوید كه حبیب شهبازی و ولی كیانی با یكدیگر محرمانه گفتگو كردند و فقط در حضور ما شهبازی گفت من اطمینان نمی كنم بیایم اگر اطمینان كردم می آیم.

با توجه به سن و وضع مزاجی متهم تصور نمی رود از متهم مزبور جز مراتب بالا اقدام و عمل دیگری سر زده باشد و در پرونده دلیل دیگری علیه متهم نیست.

14- متهم ردیف چهاردهم

ایرج پشوتن: متهم به همكاری با اشرار و اقدام بر ضد امنیت داخلی.

چون نامبرده در خارج از كشور به سر می برد تا زمان تحویل وی به دادگاه پرونده وی مفتوح خواهد بود.

احكام دادگاه بدوی ویژه ی زمان جنگ درباره متهمین:

1- متهم ردیف یك: به علت كشته شدن متهم دادرسی و صدور حكم درباره وی موقوف می باشد.

2- متهم ردیف دو: ناصر طاهری فرزند غلامحسین به استناد ماده 409 قانون مجازات عمومی به اعدام محكوم می شود.[اعدام شد]

3- متهم ردیف سه: حبیب شهبازی فرزند شهباز به استناد ماده 409 قانون مجازات عمومی به اعدام محكوم می شود. [اعدام شد]

4- متهم ردیف چهار: خداكرم ضرغامپور؛ دادگاه به استناد ماده 409 و با توجه  به اینكه نامبرده را تحت نفوذ و رهبری پدرش می داند به حبس ابد با كار محكوم می نماید. [اعدام شد]

5- متهم ردیف پنج: ولی كیانی؛ دادگاه بزه های ارتكابی را از لحاظ ضدیت علیه امنیت داخلی كشور منطبق با قسمت اول ماده 70 از قانون مجازات عمومی تشخیص داده و نامبرده را به استناد ماده مذكور به اعدام محكوم می نماید و در مورد سایر اعمال مشمول ماده 409 قانون مجازات عمومی دانسته و به اعدام محكوم می نماید.( به دو بار اعدام محكوم شد ) [به دلایلی چون کبر سن و... حکم اعدام او به حبس تبدیل شد و پس از تحمل نزدیک به 7سال زندان آزاد شد]

6- متهم ردیف شش: سهراب ضرغامی كشكولی، با رعایت بند 1 ماده 44 قانون مجازات عمومی و با توجه به اینكه نامبرده تحت نفوذ و هدایت دائی خود ولی كیانی بوده وی را به پانزده سال حبس محكوم می نماید.

7- متهم ردیف هفت: جعفرقلی رستم فرزند حسینقلی به استناد ماده 409 مجازات عمومی به اعدام محكوم می شود. [اعدام شد]

8- متهم ردیف هشت: فتح اله حیات داوودی فرزند اله كرم؛ با استناد به ماده 76 قانون مجازات عمومی به هشت سال حبس با كار و با استناد به موارد 28 و 409 قانون مجازات عمومی به اعدام محكوم می شود. [اعدام شد]

9- متهم ردیف نه: حسینقلی رستم فرزند امامقلی، با استناد به ماده 76 قانون مجازات عمومی به هشت سال حبس با كار و با استناد به موارد 28 و 409 قانون مجازات عمومی به اعدام محكوم می شود. [اعدام شد]

10- متهم ردیف ده: فریدون جاویدی، با رعایت اوضاع و احوال با دو درجه تخفیف نامبرده را به چهارده ماه حبس تأدیبی با احتساب ایام بازداشت قبلی محكوم می نماید.

11- متهم ردیف یازده: محمد حسین صولت قشقایی، نامبرده را مشمول ماده 76 قانون مجازات عمومی دانسته و با توجه به اوضاع و احوال و اینكه متهم از فروردین ماه تا شهریور ماه 72 در ایران نبوده و از وی عمل خلافی دیده نشده و با رعایت ماده 44 قانون مجازات عمومی و با دو درجه تخفیف نامبرده را به دو سال حبس تأدیبی با احتساب مدت بازداشت قبلی محكوم می كند.

12- متهم ردیف دوازده: امیر بهمن صمصام بختیاری فرزند مرتضی با توجه به ماده 76 قانون مجازات عمومی و با توجه به اوضاع و احوال و با رعایت ماده 44 قانون مجازات عمومی و با دو درجه تخفیف نامبرده را به دو سال حبس تأدیبی با احتساب مدت بازداشت قبلی محكوم می كند.

13- متهم ردیف سیزده: باباخان ایلامی اتهامی در خصوص نامبرده اثبات نگردید. [بعد از تحمل یک سال زندان آزاد شد]

تبصره: در مورد متهم ردیف چهارده ایرج پشوتن كارمند وزارت دارایی و سایر متهمین به جرم همكاری با متهمان بالا پرونده همچنان مفتوح است.

ضمناً متهم ردیف ده فریدون جاویدی با احتساب ایام بازداشت آزاد می شود و پرونده متهم ردیف دو ناصر طاهری به تهران ارسال تا به شرف عرض همایون برسد و چنانچه امر فرمودند در حكم او تخفیف داده شود.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
چون دختر ایل زن به زیبایی نیست زیباست ولی فکر خودآرایی نیست در چابکـــــی و سوارکــــاری مردی همتای ‌زن ‌و ‌دختر‌ممسنی نیست -------------- گو لا له كو نا بالغه نه وقت حاله ئی دو شو نديدمش تی خوم دوساله . چه خشه سوار وابی بری و مالش بوس كنی گلَُپَلِش زر چشم كالش . پهلله سرخی شلال سر بر گ شونت تا پنج تير چاك نبره كس نی بسونه . ----------------------------- روز برفی تش بلیطی تو گلی یایش وخیر کنج چاله کتر سه و خلخلی یایش وخیر گرده و گلگ تکو شلشلی یایش وخیر او متیلل نصف شو کشک خردن زر جلی یایش وخیر
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مشکل امروز شما چیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 630
  • کل نظرات : 145
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 575
  • آی پی امروز : 50
  • آی پی دیروز : 121
  • بازدید امروز : 245
  • باردید دیروز : 1,376
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 9
  • بازدید هفته : 245
  • بازدید ماه : 7,533
  • بازدید سال : 39,107
  • بازدید کلی : 1,395,566
  • کدهای اختصاصی